صنعت مس دریک نگاه

صنعت مس دریک نگاه

مس یکی از فلزات غیرآهنی بسیار ارزشمند است که دارای کاربردهای بسیار زیادی در صنایع گوناگون است. بسیاری از لوازمی که مورد استفاده قرار می‌دهیم و یا در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند از جنس مس است. این فلز همچنین یکی از فراوان‌ترین کانی‌های موجود روی کره زمین است و ذخایر و معادن متعدد آن که از آن با نام کمربند جهانی مس یاد می‌شود بخش بزرگی از کره زمین را پوشانده است. مس در شکل‌های مختلفی در طبیعت یافت می‌شود و کشورها و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده آن با روش‌های گوناگونی اقدام به بهره‌برداری از آن می‌کنند.

تاریخچه کاربرد مس به ده هزار سال قبل می‌گردد، اما بیش از ۹۶% درصد از مس‌هایی که تا کنون استخراج و ذوب شده است از سال ۱۹۰۰  بوده و بیش از نیمی از آن تنها در سه دهه گذشته استخراج شده است.

فهرست کشورها بر پایه تولید مس

ذخایر مس هم مانند بسیاری از منابع طبیعی دیگر روی زمین گسترده شده است. بیش از میلیاردها تن از این فلز گرانبها تنها در یک کیلومتری بالای پوسته زمین قرار دارد. با این حال به دلیل هزینه‌های بالای استخراج، تنها بخش محدودی از این ذخایر قابل استخراج است.

بیشترین مس استخراج شده یا استخراج شده به عنوان سولفید مس از معادن بزرگ روباز در کانسارهای مس است که حاوی ۰٫۴ تا ۱٫۰ درصد مس است. این معادن عبارتند از معدن “Chuquicamata” در شیلی، معدن “تنگه بینگهام” در یوتای ایالات متحده و معدن “ال‌چینو”در نیومکزیکو. به گفته سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی بریتانیا، در سال ۲۰۰۵، کشور شیلی با تولید حداقل یک سوم مس جهان به عنوان نخستین تولیدکننده مس در دنیا و پس از آن ایالات متحده، اندونزی و پرو به عنوان تولیدکنندگان دیگر شناخته شدند. از آن جا که مس نیز می‌تواند از طریق صافی در محل بازیافت شود و مقدار استفاده از آن در حال افزایش است، فرصت خوبی در اختیار تمامی کشورهای دارای این منبع طبیعی است تا خود را به سطح کشورهای توسعه‌ یافته برسانند.